dimecres, 27 d’agost del 2014

La barbàrie: visita al camp de concentració de Sachsenhausen

Avui era un dia especial, ho sabíem. Ahir vam visitar el Museu dels jueus, em va encantar, però molt, ja ens va anar preparant per la jornada que ens esperava avui.

Sachsenhausen és un camp de concentració construït pel règim nazi el 1936 I alliberat pels soviètics el 45, els quals no es van estar d'utilitzar amb les mateixes finalitats els següents 5 anys. Aquest era el camp més proper a la capital i des d'on es dirigia tota l'estratègia dels camps de concentració del règim. Era bàsicament destinat a opositors del règim, criminals I vagabunds, a part dels treballs forçats també tenia una àrea d'extermini amb càmera de gas i crematori, I s'hi van realitzar experiments amb presos I nens d'altres camps. Es calcula que van passar-hi unes 200.000 persones i hi van morir 50.000. Fàcil d'escriure... Ho hem vist a moltes pel.lícules I ho hem llegit a molts llibres ja, però no per això deixa de ser una barbaritat que costa d'explicar, costa d'entendre aquesta capacitat destructiva dels humans. Un sistema calculadíssim que va funcionar durant 12 anys. Hi va ser reclús el pastor protestant Martin Niemöller, autor de:

Quan els nazis van venir a buscar els comunistes,
vaig guardar silenci,
perquè jo no era comunista,

Quan van empresonar els socialdemòcrates,
vaig guardar silenci,
perquè jo no era socialdemòcrata,

Quan van venir a buscar els sindicalistes,
no vaig protestar,
perquè jo no era sindicalista,

Quan van venir a buscar els jueus,
no vaig protestar,
perquè jo no era jueu,

Quan van venir a buscar-me,
no hi havia ningú més que poguera protestar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada